Banegårde - 1*Paris' første togforbindelse gik fra byen til Saint-Germain-en-Laye lidt udenfor Paris. Den blev indviet i 1837, og i 1839 åbnede en forbindelse til Versailles. I årerne derefter blev flere banegårde bygget og toget blev en vigtig del af samfundet. Så i den sidste halvdel af 1800-tallet blev det muligt for en del af Paris' indbyggere at tage på skovtur ude på landet, hvilket også flittigt blev gjort i weekenderne. I dag ligger der 6 store jernbanestationer i byen, som drives af de franske statsbaner (SNCF).
![]() Gare du Nord har tidligere taget mod mange danskere, når de kom til Paris med tog. Gare du Nord Gare de Nord's byggestil er en blanding af klassisk arkitektur og jernkonstruktioner, som blev moderne i 1800-tallet. Hovedbygningen har et stort glastag og to symmetriske fløje. Selve facaden er ret imponerende, hvor der bl.a. er brugt mange statuer til udsmykningen. Kortangivelse: Kort Stor Paris (Punkt 10)
![]() Gare Saint-Lazare ligger i den nordlige del af Paris' midtby. Jernbanestationen blev kendt efter at have været brugt som motiv på flere malerier af Claude Monet i midten af 1870'erne. I 1985 blev der foran banegården opsat to moderne skulpturer. Den ene er en høj søjle lavet af ure, mens den anden også er en søjle sammensat af kufferter. Toge herfra afgår til Nordfrankrig og England. Kortangivelse: Kort 1 (Punkt 6) Gare d'Austerlitz Denne banegård ligger på den sydlige bred lige ud til Seinen i den østlige del af midtbyen. Navnet Austerlitz kommer efter et berømt slag, som Napoleon d. 1. og hans hær vandt i Østrig i 1805. Den oprindelige bygning er fra 1840, men der skete udvidelser i årerne derefter. Dens nuværende udseende kom til i perioden 1865-1868. Toge herfra kører til den sydvestlige del af Frankrig, Spanien og Portugal. Kortangivelse: Kort 4 (Punkt 107) ![]()
Gare de Lyon har et karakteristisk klokketårn udenpå bygningen. Denne stilart var moderne i slutningen af 1800-tallet, og restauranten er meget overdådigt udsmykket med væg- og loftsmalerier, forgyldninger og røde stole/bænke. Den åbnede i 1901 og har siden 1972 offentligt været betegnet som et historisk monument. I filmen "Mr. Bean's ferie" ser man i en del minutter Mr. Bean sidde og spise skaldyr her i restauranten. Det går ikke helt godt. Kortangivelse: Kort 4 (Punkt 108)
![]() Gare de Paris-Est er ligesom de andre banegårde i Paris meget travle. Kortangivelse: Kort 3 (Punkt 3)
I 1960'erne skete der en større byfornyelse i Montparnasse kvarteret, hvor den gamle banegård blev revet ned og en ny og moderne blev opført. Desuden kom det nærliggende høje Montparnasse højhus og indkøbscenter også til i begyndelsen af 1970'erne.
![]() Gare Montparnasse med to af de lynhurtige TGV-toge. Toge herfra kører til Vestfrankrig, som bl.a. også tæller de hurtige TGV-tog. Banegården er en moderne bygning i glas og stål. På taget over jernbaneperronen har man anlagt en have, som hedder Jardin Atlantique. Den åbnede i 1994 og er en moderne park, som kan benyttes af alle. Selvom taget ikke er ret tykt, er det alligevel lykkedes at plante træer i parken. Kortangivelse: Kort 2 (Punkt 30) Tidligere havde Paris endnu en stor banegård ved navn Gare d'Orsay. Den blev indviet i 1900, men i årerne op til 2. verdenskrig blev den for lille til at modtage de større og større tog. Den lukkede i 1939 og i dag huser den gamle jernbanebygning kunstmuseet Musée d'Orsay.
![]() SNCF's logo ses på mange af deres toge. Her er det et af deres hurtigtoge (TGV). SNCF har højhastighedstog til større byer i Frankrig, som f.eks. Lyon. Det er de såkaldte TGV-tog, som kan køre med en gennemsnitshastighed på 300 km/t. |