Hovedside‎ > ‎Seinen‎ > ‎

Seinens broer 3



Broer 3

Broerne i den østlige del af Seinen


N: Pont au Change
O: Pont Notre-Dame
P: Pont d'Arcole
Q: Pont Louis-Philippe
R: Pont Marie
S: Pont Saint-Michel
T: Petit Pont
U: Pont au Double
V: Pont de Archeveche
X: Pont Saint-Louis
Y: Pont de la Tournelle
Z: Pont du Sully
Æ: Pont d'Austerlitz

N: Pont au Change
Pont au Change forbinder Châtelet-pladsen med Île de la Cité's nordlige side. I mange århundreder har der ligget en bro her, men det har drejet sig om flere forskellige udgaver. I 1441 blev Paris' pengehandlere henvist til denne bro, som deraf fik navnet "Pont au Change". Den nuværende Pont au Change stammer fra perioden 1858-1860. Den er 130 m. lang og 30 m. bred. Der er tre buer, som hvert har et spænd på 31 m.

O: Pont Notre-Dame
Pont Notre-Dame forbinder Île de la Cité med Seinens nordlige bred. Stedet hvor denne bro ligger er et af de ældste overgangssteder i Paris. Her har ligget mange forskelige broer på dette sted. Den nuværende bro blev påbegyndt i 1853 og opført på fundamentet af den forrige bro. Broen var af sten med 5 buer, som hvert havde et spænd på mellem 17 og 19 m.

Pont Notre-Dame med de to ens teatre på Châtelet-pladsen i baggrunden.

I 1912 lavede man en forbedring af broen, hvor de tre midterste buer blev erstattet af én stålbue. Broen er 105 m. lang og 20 m. bred. Stålbuen har et spænd på 60 m.

P: Pont d'Arcole
Pont d'Arcole forbinder også øen Île de la Cité med Seinens nordlige bred. Den er opført i perioden 1854-1856 og forbinder nærmere betegnet pladsen foran Rådhuset med Île de la Cité. Den erstattede en tidligere fodgængerbro fra 1828.

Pont d'Arcole er af jern, 80 m. lang og 20 m. bred. Den har en enkelt stor bue. Den 16. februar 1888 sank broen 20 cm. ned, og den måtte efterfølgende forstærkes. I 1994-1995 gennemgik broen en større restaurering.

Q: Pont Louis-Philippe
Denne stenbro forbinder Île Saint-Louis med den nordlige bred. Den blev bygget i 1861-1862 som erstatning for en anden bro fra 1833. Broen er 100 m. lang, 15 m. bred og  har tre buer på 30, 32 og 30 m.

R: Pont Marie
Pont Marie blev opført i perioden 1614-1635 og er dermed en af tre broer i Paris, som er betydelig ældre end alle de andre. Oprindeligt var der anlagt huse på broen med butikker i underetagen. Broen blev dårligt vedligeholdt, og i 1658 blev noget af den sammen med 20 huse skyllet væk. 60 mennesker omkom. Først i 1684 blev broen genopbygget.

Pont Marie forbinder øen Île Saint-Louis med Marais-kvarteret.

I slutningen af 1700-tallet rev man alle huse ned på broerne i Paris og også på Pont Marie. Broen er 92 m. lang og 22 m. bred. Den har 5 buer med et spænd på mellem 14 og 18 m. Broen er udført i sten og har 8 nicher, som der aldrig er blevet sat statuer ind i.

S: Pont Saint-Michel
Denne bro forbinder Latiner-kvarteret og Saint-Michel pladsen på den sydlige bred med Île de la Cité. Siden 1408 har der ligget mange forskellige broer her. Den nuværende bro er fra 1857. Den er 62 m. lang og 30 m. bred. Den er lavet af sten og har tre buer, hvert med et spænd på 17 m. På broen kan man se et stort N indgraveret flere steder på siderne. Det var det kejserlige mærke for Napoleon d. 3., som regerede i midten af 1800-tallet.

T: Petit Pont
Petit Pont forbinder Île de la Cité med Seinens sydlige bred. Det er det smalleste sted på Seinen, og her har der ligget broer i meget lang tid, helt tilbage til det romerske Paris. I Middelalderen blev der opført nye broer, efter at gamle broer var blevet skyllet væk af oversvømmelser. Den nuværende bro er fra 1852-1853 og er lavet af sten. Den er 32 m. lang, 20 m. bred og har et enkelt spænd. Den erstattede en tidligere bro med tre buer, som gav for lidt plads til bådene i Seinen.

U: Pont au Double
I 1625 lå her en bro, hvor noget af den blev brugt til at Paris' borgere kunne komme fra den sydlige bred til Île de la Cité. Fodgængerne skulle betale en "double-dernier" for at komme over her, og broen fik navn efter dette. Den nuværende jernbro er fra 1882, er 20 m. bred og har en enkelt bue.

Pont au Double ligger ved siden af Notre Dame.

V: Pont de l'Archevêché
Denne bro fra 1828 forbinder Île de la Cité's østlige del med den sydlige bred. Den er 86 m. lang og 11 m. bred. Den er af sten med tre buer, som har et spænd på 15,17 og 15 m. Der har tidligere været diskussion om tre buer på et så smalt sted i Seinen ikke var for generende for bådtrafikken, og man overvejede at lave en enkelt bue. Men dette blev ikke til noget alligevel. Navnet på broen er efter en bygning, som tidligere lå ved siden af Notre Dame, og som tilhørte Ærkebiskoppen af Paris.

X: Pont Saint-Louis
Denne bro forbinder øerne Île de la Cité og Île Saint-Louis med hinanden. I tidens løb har der været bygget adskillige broer her, men de er bl.a. kollapset eller skyllet væk af flodvand. Den første bro blev opført omkring 1630. En jernbro fra 1862 med en enkelt bue blev ødelagt i 1939 af en gaseksplosion. I 1941 blev en midlertidig fodgængerbro bygget, som var i brug indtil den nuværende fodgængerbro blev opført i perioden 1969-1970. Den er 67 m. lang og 16 m. bred. Den er lavet af stål med en enkelt bue.

Y: Pont de la Tournelle
Pont de la Tournelle forbinder den sydlige bred med Île Saint-Louis. På dette sted har der ligget flere broer, som er blevet ødelagte og erstattet af andre. Den første bro blev bygget i 1370. I 1656 blev den første bro med navnet Tournelle opført, som blev benyttet indtil 1918. Den blev da revet ned, da broen havde fået nogle skader.

Pont de la Tournelle med statuen af Paris' skytshelgeninde Sainte Geneviève til venstre.

Den nuværende bro blev opført i 1920'erne. Den er 122 m. lang, 23 m. bred og lavet af forstærket beton. Den har tre buer, hvor den største har et spænd på 74 m. En statue af Paris' skytshelgeninde, Sainte Geneviève, dominerer broen.

Z: Pont du Sully
Denne bro forbinder Île Saint-Louis med begge Seinens breder. Opførelsen blev færdiggjort i 1876, og den sydlige jernbro er længst med tre buer på 46, 49 og 46 m. Den nordlige bro har en jernbue på 42 m. og to mindre stenbuer på 15 m.

Æ: Pont d'Austerlitz
ligger i den østlige del af Paris. Den første bro, som blev bygget her, var fra 1805. Senere kom den i så dårlig stand, at den måtte udskiftes med en anden i 1854. Den er 174 m. lang med 5 buer, hver med et 32 m. spænd. I 1884 blev bredden udvidet til 30 m.