Banegårde - 1*

Paris' første togforbindelse gik fra byen til Saint-Germain-en-Laye lidt udenfor Paris. Den blev indviet i 1837, og i 1839 åbnede en forbindelse til Versailles. I årerne derefter blev flere banegårde bygget og toget blev en vigtig del af samfundet. Så i den sidste halvdel af 1800-tallet blev det muligt for en del af Paris' indbyggere at tage på skovtur ude på landet, hvilket også flittigt blev gjort i weekenderne. I dag ligger der 6 store jernbanestationer i byen, som drives af de franske statsbaner (SNCF).

Gare du Nord har tidligere taget mod mange danskere, når de kom til Paris med tog.

Gare du Nord

ligger som navnet antyder i den nordlige del af Paris. Den første jernbanestation her blev indviet i 1846, men få år efter blev det klart, at den var for lille til at modtage det stigende antal tog. En ny station blev taget i brug i 1866, som dog er blevet udvidet siden. Gare du Nord's navn henviser også til, at tog nordfra kommer til denne jernbanestation. Det er tog fra områderne Benelux landene, Nordtyskland og Skandinavien.

Gare de Nord's byggestil er en blanding af klassisk arkitektur og jernkonstruktioner, som blev moderne i 1800-tallet. Hovedbygningen har et stort glastag og to symmetriske fløje. Selve facaden er ret imponerende, hvor der bl.a. er brugt mange statuer til udsmykningen.

Kortangivelse: Kort Stor Paris (Punkt 10)


Gare Saint-Lazare

Denne banegård ligger i den nordvestlige del af Paris. Det var den første i byen, som blev bygget i 1837 tæt ved den nuværende bygning. I begyndelsen af 1840'erne og 10 år frem blev en ny bygget i to omgange. I 1880'erne blev den ombygget, hvor den gamle konstruktion blev indesluttet i en ny bygning.

Kortangivelse: Kort 1 (Punkt 6)

Gare Saint-Lazare ligger i den nordlige del af Paris' midtby.

Gare de l'Est

ligger i den nordøstlige del af midtbyen tæt ved Gare du Nord. Den oprindelige bygning, som nu udgør den vestlige fløj, er fra perioden 1847-1850. Dengang hed den Gare de Strasbourg, da en vigtig togforbindelse kørte til Strasbourg. I 1854 skiftede den navn til Gare de l'Est. Den større togtrafik gjorde, at banegården siden måtte udvides flere gange, bl.a. blev en ny fløj bygget i 1920'erne. Toge herfra kører til Østfrankrig, Sydtyskland, Schweiz og Østrig.

Jernbanestationen blev kendt efter at have været brugt som motiv på flere malerier af Claude Monet i midten af 1870'erne. I 1985 blev der foran banegården opsat to moderne skulpturer. Den ene er en høj søjle lavet af ure, mens den anden også er en søjle sammensat af kufferter. Toge herfra afgår til Nordfrankrig og England.

Kortangivelse: Kort 3 (Punkt 3)

Gare de Paris-Est er ligesom de andre banegårde i Paris meget travle.

Gare de Lyon

Gare de Lyon ligger i den østlige del af Paris på den nordlige bred tæt på Seinen. Den nuværende bygning blev opført i perioden 1895-1902. Men den er i nyere tid blevet ombygget, så den kan benyttes af de hurtige TGV-toge. Banegården har et højt karakteristisk firkantet tårn med et ur på hver side. Togene herfra kører til Sydfrankrig og flere lande i Sydøsteuropa.

Gare de Lyon huser en kendt restaurant, som hedder le Train Bleu. Den ligger over hovedindgangen, og inde bag det moderne neon-skilt med dets navn, gemmer der sig en restaurant i den flotte Belle Epoque stil.

Denne stilart var moderne i slutningen af 1800-tallet, og restauranten er meget overdådigt udsmykket med væg- og loftsmalerier, forgyldninger og røde stole/bænke. Den åbnede i 1901 og har siden 1972 offentligt været betegnet som et historisk monument.

I filmen "Mr. Bean's ferie" ser man i en del minutter Mr. Bean sidde og spise skaldyr her i restauranten. Det går ikke helt godt.

Kortangivelse: Kort 4 (Punkt 108)

.Gare de Lyon har et karakteristisk klokketårn udenpå bygningen.

Gare d'Austerlitz

Denne banegård ligger på den sydlige bred lige ud til Seinen i den østlige del af midtbyen. Navnet Austerlitz kommer efter et berømt slag, som Napoleon d. 1. og hans hær vandt i Østrig i 1805. Den oprindelige bygning er fra 1840, men der skete udvidelser i årerne derefter. Dens nuværende udseende kom til i perioden 1865-1868. Toge herfra kører til den sydvestlige del af Frankrig, Spanien og Portugal.

Kortangivelse: Kort 4 (Punkt 107)

Gare Montparnasse

ligger i Montparnasse kvarteret. Oprindeligt lå her en station, som var en af de ældste i Paris fra 1840'erne. Men den faldt sammen kort tid efter den var bygget. Nogle år senere blev en ny bygget på stedet, som stod færdig i 1852. I 1895 skete der en ulykke, hvor et lokomotiv ikke standsede i tide og fortsatte ud gennem muren. Da jernbanesporerne lå i 1. sals højde, faldt lokomotivet ned på gaden.

I 1960'erne skete der en større byfornyelse i Montparnasse kvarteret, hvor den gamle banegård blev revet ned og en ny og moderne blev opført. Desuden kom det nærliggende høje Montparnasse højhus og indkøbscenter også til i begyndelsen af 1970'erne.

Gare Montparnasse med to af de lynhurtige TGV-toge.

Toge herfra kører til Vestfrankrig, som bl.a. også tæller de hurtige TGV-tog. Banegården er en moderne bygning i glas og stål. På taget over jernbaneperronen har man anlagt en have, som hedder Jardin Atlantique. Den åbnede i 1994 og er en moderne park, som kan benyttes af alle. Selvom taget ikke er ret tykt, er det alligevel lykkedes at plante træer i parken.

Kortangivelse: Kort 2 (Punkt 30)

Tidligere havde Paris endnu en stor banegård ved navn Gare d'Orsay. Den blev indviet i 1900, men i årerne op til 2. verdenskrig blev den for lille til at modtage de større og større tog. Den lukkede i 1939 og i dag huser den gamle jernbanebygning kunstmuseet Musée d'Orsay.

SNCF (Société Nationale des Chemins)

SNCF er de franske statsbaner, som driver de 6 store jernbanestationer i Paris. Udover toge til alle egne af Frankrig, kører de også toge til Paris' forstæder.

SNCF's logo ses på mange af deres toge. Her er det et af deres hurtigtoge (TGV).

SNCF har højhastighedstog til større byer i Frankrig, som f.eks. Lyon. Det er de såkaldte TGV-tog, som kan køre med en gennemsnitshastighed på 300 km/t.