Da Paris i Middelalderen var omkranset af en forsvarsmur, var det et problem med boliger til den voksende befolkning. Alt plads måtte udnyttes og mange gader var meget smalle for at få plads til flest mulige boliger. Desuden blev broerne til Île de la Cité bebygget med huse til beboelse. Denne plads skulle også udnyttes.
Pont Neuf fra ca. 1600 var den første bro uden huse på. Derfor blev den kaldt Pont Neuf (ny bro). I dag er det dog den ældste bro i Paris. Sidenhen blev husene fjernet fra de andre broer, og til sidst var alle broer uden huse på. Vandmøllerne ved Seinen blev revet ned under Kejser Napoleon d.1. i starten af 1800-tallet. Sammen med broerne uden huse på, gjorde det at man nu fik et langt bedre udsyn over Seinen og byen.
Flere sammenhængende kajer blev anlagt på den nordlige bred under Kong Henrik d. 4. omkring 1600. Kong Ludvig d. 16. byggede i slutningen af 1700-tallet flere kajer på den sydlige bred.
Byplanlæggeren Haussmann plantede i midten af 1800-tallet de mange rækker af træer ved kajerne. I 1960'erne anlagde man en motorvej på den nordlige bred, dog ikke uden højlydte protester.
De mange protester resulterede i, at et lignende projekt på den sydlige bred måtte opgives. Førhen sås der mange småbåde på Seinen, som sejlede med gods, men da biler og lastbiler vandt frem, er dette i dag næsten væk. I stedet for ses der mange turistbåde og huspramme på Seinen.