Broer 1

Broerne i den vestlige del af Seinen ved Eiffeltårnet

A: Pont de Grenelle

B: Pont de Bir-Hakiem

C: Pont d'Lena

D: Pont de Paserelle

E: Pont de l'Alma


A: Pont de Grenelle

Pont de Grenelle er den østligste bro i Seinen, som er medtaget i ParisGuiden. Den ligger i forbindelse med den aflange ø, Cygnes, som strækker sig nordpå til Pont de Bir-Hakeim. Broen er er opført i perioden 1966-1968 og afløste en træbro fra 1827. Den er i stål og er 220 m. lang og 30 m. bred. Foran broen ses den lille Frihedsgudinde.

Pont de Bir-Hakeim er den forreste bro, mens Pont de Grenelle er nr. tre bro.

B: Pont de Bir-Hakeim

Denne bro går hen over den nordlige del af øen Cygnes. Den er opført i perioden 1903-1905, hvor den indtil 1948 hed Passy Viaduct. Den fik da sit nuværende navn for at mindes General Koenig's sejr i Libyen i 1942.

Det er en stålbro med to etager, som er 237 meter lang og 25 meter bred. Den øverste etage bruges til lettere tog. I forbindelse med broen på den nordlige side ses en platform med en skulptur fra 1958 af den danske billedhugger Holger Wederkinchs.


C: Pont d'Lena

Pont d'Lena er bygget i perioden 1808-1814 under Kejser Napoleon d. 1. Dette var for at fejre hans militær sejr over Prøjsen ved Jena i 1806. Broen er 155 m. lang og oprindeligt 19 m. bred. I 1937 blev den udvidet til 35 m. i bredden, bl.a. som følge af den voksende trafik og verdensudstillingen det år. Det er en stenbro med 5 buer, hvor der på hver side af broen står hesteskulpturer på en stenfod. Den ligger mellen Palais des Chaillot på den vestlige side og Eiffeltårnet på den østlige side.

D: Passerelle Debilly

Passerelle Debilly er en fodgængerbro opført i perioden 1899-1900. Den er lavet af stål og er 120 m. lang og 8 m. bred. Den har tre buer, hvor den midterste har et spænd på 75 m. Broen blev opført med henblik på verdensudstillingen i 1900, og det var meningen, at den skulle rives ned bagefter. Det blev den ikke, men den blev flyttet lidt og renoveret.

La passerelle Debilly med Eiffeltårnet i baggrunden.

E: Pont de l'Alma

Oprindeligt opførte Kejser Napoleon d. 3. Pont de l'Alma for at fejre sin militære sejr ved Krim over Rusland i 1854. Opførelsen skete også med henblik på verdensudstillingen året efter. Denne bro blev erstattet af den nuværende bro, som blev opført i perioden 1970-74. Broen, som er lavet af stål, er 153 m. lang og 42 m. bred. Den udgøres af to buer på henholdsvis 110 m. og 32 m. Under broen ved midterpillen står der en statue af en soldat, som hedder Zouave-krigeren. Statuen bruges til at måle vandstanden i Seinen ved højvande.