Broer 2

F: Pont des Invalides

G: Pont Alexandre III

H: Pont de la Concorde

I: Pont Solferino

J: Pont Royal

K: Pont du Carrousel

L: Pont des Arts

M: Pont Neuf


F: Pont des Invalides

Oprindeligt blev der forsøgt bygget en bro her i 1824, som var meget vovet, da den ikke skulle have nogle støttepunkter i Seinen. Derimod skulle den kun have en enkelt bue og dermed et meget stort spænd. Dette var svært at konstruere på dette tidspunkt, og byggeriet blev da også stoppet halvvejs, da broen ikke kunne holde. Den nuværende bro er fra perioden 1854-1856, men i 1956 blev belægningen udvidet. Den er 152 m. lang, 18. m. bred og lavet af sten. Dens 4 buer har ca. det samme spænd. I vinteren 1880 gjorde isen, at to af buerne blev ødelagt, men broen blev hurtigt repareret.


G: Pont Alexandre III

Pont Alexandre III er sammen med de nærliggende Petit Palais og Grand Palais opført til verdensudstillingen i 1900. Den er 107 m. lang og 40 m. bred. Dette er Paris' mest udsmykkede bro med bl.a. mange flotte lamper, og broen er da også optaget i listen over historiske monumenter i Paris. I hver ende af broen står to 17 m. høje stenstøtter med forgyldte skulpturer øverst.

Pont Alexandre III er den bro i Paris med den flotteste udsmykning.

Stålbroen har kun et stort spænd og er sammen med Pont Neuf den mest kendt bro i Paris. Hvis man står på den nordlige bred og kigger mod syd over broen, er der en flot udsigt med Les Invalides og Dôme-kirken i baggrunden.

Navnet på broen kommer efter den russiske zar Alexander III, som selv lagde grundstenen til broen. Rusland og Frankrig var på dette tidspunkt gået i alliance med hinanden, og dette blev bl.a. markeret med broen.


H: Pont de la Concorde

Broen, som forbinder Concorde-pladsen med den sydlige bred, er oprindeligt fra 1791. I 1931 lavede man broen bredere, som voksede til 35 m. Længden er på 153 m. med 5 buer, som har et spænd på mellem 25 og 31 m.

Pont de la Concorde er opført med sten fra Bastille-fængslet, som blev indtaget i 1789 under den store Revolution og revet ned senere. Broen har i tidens løb haft mange navne, som Pont Louis 15., Pont Louis 16., Pont de la Révolution, Pont de la Concorde og Pont de la Concorde fra 1830.


I: Passerelle Solférino

Den første bro på dette sted blev opført omkring 1860 under Kejser Napoleon d. 3. Den blev forældet, revet ned i 1960 og erstattet af en midlertidig fodgængerbro. Denne blev revet ned, og en ny bro blev opført i perioden 1997-1999. Den er 140 m. lang med et spænd på 106 m. Broen forbinder Tuilerie-haven med den sydlige bred.

J: Pont Royal

Oprindeligt lå her en træbro fra 1632, hvor man betalte told for at komme over. Den brændte og blev revet med af Seinen. En ny bro blev opført mellem 1685 og 1689, og det er den, som ses i dag. Sammen med Pont Marie og Pont Neuf udgør de tre klart de ældste broer i Paris. Efter opførelsen hed den i mange år Pont des Tuileries.

Tre broer i Seinen. Pont des Arts forrest, derefter Pont du Carrousel og bagerst Pont Royal

Pont Royal er 110 m. lang og 16 m. bred. Den er af sten og har 5 buer med nogenlunde lige stort spænd. I 1700-tallet blev der afholdt forskellige former for festligheder her og ved broen ses også mærker, som viser vandstanden i Seinen ved oversvømmelser og lavvande.


K: Pont du Carrousel

I 1831 åbnede en bro her, som i 1880'erne blev renoveret, da den var skrøbelig. I 1930 valgte man at bygge en helt ny bro, da mængden af trafik også var blevet for stor i forhold til, hvad broen kunne klare. Dette skete i perioden 1935-1939, hvor den blev opført omkring 50 meter fra det oprindelige sted for at få den i lige linje til Louvre's indgang i fløjen mod syd.

Broen er 135 m. lang, 35 m. bred og opført i forstærket beton. Den har tre buer, hvoraf de to buer i siderne er på 36 m., mens den midterste er på 42 m. På hver bred er den forlænget med en 7,5 m. lang bue til en mindre passage. I hver ende af broen ses også to statuer.


L: Pont des Arts

Pont des Arts forbinder Louvre's østlige del med Seinens sydlige bred, hvor Hôtel des Monnaies (museum med mønter) ligger. Den første Pont des Arts blev opført i 1803 og var den første bro i Paris delvist lavet af jern. Denne bro blev revet ned i 1981, og en fodgængerbro blev opført fra 1982 til 1984. Denne er af stål, 155 m. lang og 11 m. bred. Den består af 7 buer, hver med et spænd på 22 m. Det er udelukkende en fodgængerbro, hvor belægningen er af træ.


M: Pont Neuf

Pont Neuf er i dag den ældste bro i Paris, men egentlig betyder broens navn "ny bro". Da den blev opført i perioden 1578-1604 var den revolutionerende, bl.a. fordi den ikke havde huse opført på selve broen, som ellers var normalt. I 1614 blev der ved broen opsat en hestestatue af Kong Henrik d. 4.

Pont Neuf er faktisk to broer, som forbinder Île de la Cité til den nordlige og sydlige bred.

Pont Neuf er sammen med Pont Alexandre III den meste kendte bro i Paris og er med på listen over historiske monumenter i Paris. Broen består faktisk af to broer, da den ene går fra den sydlige bred til Île de la Cité, mens den anden går fra den nordlige bred også til Île de la Cité. Begge broer ligger i samme linje. Den er sammenlagt 238 m. lang og 20 m. bred, hvor den nordlige bro er længst med 7 buer og et spænd på mellem 15 og 19 m. Den sydlige bro har 5 buer med et spænd på mellem 10 og 16 m.