Monet's hus og have - 4*

Claude Monet (1840-1926) er en af Frankrigs mest kendte malere. Han boede i landsbyen Giverny ved Seinens bred fra 1883 til 1926, hvor han malede en stor del af hans mest kendte malerier. Motiverne var ofte fra hans berømte have, bl.a. de velkendte åkande-motiver.

Claude Monet boede i mange år i landsbyen Giverny nordvest for Paris.

1: Monets hus og have

Monet er berømt for hans malerier, men han er også berømt for hans have i Giverny. Haven er faktisk en af hans største mesterværker. Og selve landsbyen Giverny er kun kendt fordi, at Monet boede her. Huset og haven besøges hvert år af omkring en halv million turister.

Haven er tilplantet på en måde, så den hver måned domineres af en bestemt farve. Den er flottest i det sene forår og tidlige sommer, og består bl.a. af bambus, piletræer, æbletræer, åkander i dammene og blåregn over den japanske bro.

Selve Monets hus er temmelig langt, ikke så bredt og i to etager. Det er holdt i lyserødt med grønne skodder. Indvendigt domineres de fleste rum af en bestemt farve, hvor f.eks. køkkenet er blåt og spisestuen gul. Der ses mange japanske træsnit i hele huset, som blev restaureret i slutningen af 1970'erne.

Claude Monets have med hans hus i baggrunden.

2: Monets liv

Claude Monet blev født i Paris i 1840. Han var fra en tidlig alder betaget af at tegne og male. Som 5-6-årig flyttede Monet og familie til den nordfranske havneby Le Havre, som han voksede op i. Som ung blev han inspireret til at male udendørs motiver, vel at mærke mens han malede udendørs. Det var helt atypisk for hans tid, da man altid malede sine malerier i sit atelier, også selvom det var af naturen.

I starten af 1860'erne gik han på nogle kunstskoler i Paris, hvor han mødte andre (kommende) store kunstnere som f.eks. Renoir og Pissarro. I 1870 giftede han sig med en af hans modeller, Camille Doncieux. De havde fået sønnen Jean i 1867.

Mens de var på deres bryllupsrejse i den nordfranske havneby Trouville, brød en krig ud mellem Frankrig og Prøjsen. Monet flyttede (rettere flygtede) til England for at undgå militærtjeneste. Familien fulgte bagefter. Her boede de i et år.

Monets billeder var i starten ikke velansete på de officielle parisiske kunstudstillinger. I 1874 organiserede han sammen med andre afviste kunstnere en udstilling i Paris på Boulevard Capucines. Monet udstillede et maleri ved navn "Impression: soleil levant" (fra 1872). Det forestillede en solopgang over havnen i Le Havre i morgendisen.

Claude Monet samt et af hans malerier af stranden ved Trouville.

Resultatet blev, at pressen hånede kunstnerne. En af kritikerne kaldte dem for impressionister, som jo var noget af navnet på Monets billede. Selvom dette ord havde en negativ betydning i pressen, kom Monet og de andre kunstnere faktisk til at hedde impressionisterne og bevægelsen hed dermed impressionismen. De brød grundlæggende med de traditionelle ideer til, hvordan et maleri skulle se ud.

Monet blev dog en anerkendt kunstner, men der gik en del år før han slog igennem. Indtil da var hans privatøkonomi elendig, da han havde svært ved at sælge sine malerier. Dog klarede han sig igennem med venners hjælp, da hans velhavende familie ikke ønskede at hjælpe ham.

Monet og hans kone Camille fik i 1878 sønnen Michel. Camille døde året efter. I 1883 flyttede han ind i sit berømte hus i Giverny, som han i 1890 fik råd til at købe. Her anlagde han gennem årerne sin berømte have og den kunstige sø med åkanderne. Mange af hans malervenner kom for at besøge ham i Giverny.

Åkander var et af Monets mest kendte motiver. Disse blev malet i hans egen have.

Claude Monet giftede sig i 1892 med Alice Hoschedé. Monet rejste meget i disse år, bl.a. var han i Italien, Holland, Sydfrankrig, London og Norge. Her malede han mange malerier. I 1908 var han med sin kone i Venedig, hvor han også lavede flere malerier.

I 1911 døde hans kone Alice. Hun blev 67 år. I 1912 fik Monet konstateret grå stær på begge øjne, som langsomt gjorde hans syn værre. Monet fik flere og flere problemer med at se farverne i hans motiver og fik dermed sværere ved at male. Han blev dog opereret i 1923, som delvist hjalp på synet.

I 1914 døde Monets ældste søn Jean i en alder af 47 år. Den anden søn, Michel, deltog i 1. verdenskrig (1914-1918), og overlevede krigen. Det var også i denne periode, hvor den impressionistiske malemåde blev umoderne, men Monet fortsatte med den, dog med visse ændringer (han malede mere og mere "utydeligt").

Fra krigen og de næste 10 år frem gik Monet i gang med et enormt projekt, nemlig en folkegave til Frankrig i form af nogle kæmpestore malerier af åkanderne i hans have. Lagt sammen fyldte disse malerier 91 meter i længden og 2 meter i højden. Han måtte bygge et nyt studio med hejseværk til lærrederne.

Claude Monet døde af lungekræft den 5. december 1926. Han nåede at blive færdig med de store malerier, men han nåede ikke at se indvielsen af dem på Musée de l’Orangerie i centrum af Paris året efter.

Haven i Giverny med Monet til højre på broen over åkande-dammen i 1922.

Monets eneste søn, Michel, arvede både huset og haven samt den store kunstsamling. Michel døde ved en trafikulykke lidt udenfor Paris i 1966. Han blev 88 år. Hus, have og kunstsamling blev testamenteret til en selvejende institution i Frankrig, ved navn Académie des Beaux-Arts (Akademiet for smuk kunst). Hovedkontoret ligger i Paris' centrum.

Mange af Monets malerier bliver udstillet på kunstmuseet Musée Marmottan Monet (ejet af Académie des Beaux-Arts) i den vestlige del af Paris. Et andet museum, som også huser mange af Monets billeder, er Musée d’Orsay, som primært viser kunst fra den sidste halvdel af 1800-tallet. Her ses også mange andre impressionistiske malerier.

3: Impressionismen

Forskellen mellem et traditionelt maleri i midten af 1800 tallet og et maleri, som overholder den impressionistiske tankegang, kan ses nedenunder.

Traditionelt

Overvejende mørke farve

Malede indendørs

Sjældent udendørs motiver

Realistisk malemåde (tydeligt)

Motiver var som regel af historisk, bibelsk eller mytologisk karakter

Portræt- og stillebensmalerier (inden-dørsmotiver med f.eks. frugter og blomster) var velansete

Motivet og fortællingen ofte det centrale i maleriet

Lysets påvirkning mindre vigtigt





Impressionisterne

Lyse farver (sort "forbudt")

Malede oftest udendørs

Oftest udendørs motiver

Måtte godt male "utydeligt"

Almindelige hverdagsting, f.eks. tog og både.


Sjældent portræt og stilleben

Maleteknikken er det centrale

Lysets påvirkning af motivet er vigtigt

Monet var impressionismen førende fortaler. Bevægelsen startede i 1860'erne i Paris, da unge unge kunstnere ikke ville bruge de traditionelle metoder til at lave et maleri. De ville hellere prøve på at indfange det indtryk, som øjet får i et bestemt øjeblik. Dette indtryk skulle males med grove penselstrøg. Modsat måtte det ikke blive detaljeret, så det lignede et fotografi.

Monets billede, som kom til at lægge navn til malestilen impressionismen.

En vigtig del af dette indtryk var lyset, som kunne have en flygtig virkning på motivet. Lyset giver forskellige effekter på motivet alt afhængigt om det er sol, skyer, halvmørke, tåge osv. Desuden giver lyset på de forskellige årstider også nogle forskelligartet effekter på motivet. At indfange lysets påvirkning af forskellige motiver var en vigtig del i det impressionistiske maleri.

F.eks. har Monet flere gange malet katedralen i Rouen ved forskellige lyspåvirkninger. Det samme gjorde han i London, hvor han bl.a. "fangede" lysets påvirkning af parlamentsbygningen. Også hvedestakke på en mark malede Monet ved forskellige lyspåvirkninger. Disse malerier blev sammen med åkandemotiverne nogle af de mest berømte.